Az idei Shell Eco-marathon Europe versenyt a 8. helyet zárta a SZEnergy Team

Az európai élmezőnyben, 33 egyetemi csapat közül a 8. helyen zárta az idei Shell Eco-marathon Europe versenyt a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata. A csapatot, a támogatókat 2013. június 4-én, kedden 11 órakor köszöntik az L-3/12-es labornál.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata a közelmúltban a hollandiai Rotterdam városában versenyzett alternatív járművével a Shell Eco-marathon Europe üzemanyag takarékossági versenyen.

- Az idei év nagy kihívás volt a számunkra: a napelemes kategória megszűnt, új fejlesztésű és építésű járművünkkel az akkumulátoros, napelem segédtöltéses (battery electric) kategóriában indultunk. Mivel a tavalyi hétről kétharmad négyzetméterre csökkent a járművön használható maximális napelem celláinak mérete, így a korábbi fő meghajtási mód az energia 10-15 százalékát biztosító segéderőforrássá vált. Az energiahatékonyság alapkérdés lett, próbáltuk a jármű minden paraméterét optimalizálni. Mielőtt Rotterdamba érkeztünk, a célunk az volt, hogy a mezőny első harmadában végezzünk. Mikor már a tesztköröket és az első mért kört lefutottuk, felcsillant előttünk a sokkal jobb helyezés lehetősége is. Végül a 33 európai egyetemi csapat közül a 8. helyen zártuk az idei Shell Eco-marathon Europe versenyt – mondta el Pup Dániel tanszéki mérnök, a csapat vezetője.

Az új kocsi 87 kilós súlya alig fele a Shell Eco-marathon az utóbbi három esztendőben indított győri autókénak. A váz a repülőgépiparban használt alumínium ötvözet, a felépítmény karbon-kompozit. A műszerfalat egy táblagép helyettesíti, s korszerű telemetria rendszert használunk, s ez lehetővé teszi az egyidejű, folyamatos kommunikációt, az adatelemzést a kocsi és a csapat között.

A technikai verseny rengeteg kihívás elé állította a hallgatókat, rengeteg szakmai és gyakorlati ismerettel bővült tudásuk, s megtanultak csapatban komoly munkát végezni. „A következő 12 hónap a telemetria eredmények kiértékelésével, a jármű fejlesztésével és rengeteg teszteléssel fog majd eltelni, hogy optimalizálják az autó minden paraméterét” – vázolta a munka folytatását Pup Dániel, aki több éve irányítja a folyamatosan eredményesen szereplő győri egyetemi csapatot, a SZEnergy-t.

Videó a rotterdami versenyről: http://vimeo.com/66331664#

 

A csapat mentorai:

Czeglédi Dávid PhD hallgató (egykori középiskolája a Tinódi Sebestyén Gimnázium, Sárvár), Pup Dániel közlekedésmérnök MSc (Kanizsai Dorottya Gimnázium, Szombathely), Szeli Zoltán villamosmérnöki MSc, PhD hallgató (Neumann János Középiskola, Eger), Horváth Ernő mérnök informatikus MSc (Tinódi Sebestyén Gimnázium, Sárvár), Kőrös Péter mérnök informatikus BSc, mechatronika MSc (Vas és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnázium, Szolnok).

Hallgatók:

Székely János Ádám mechatronikai mérnöki BSc, gépészmérnöki BSc (Bláthy Ottó Szakközépiskola, Tatabánya), Zámbó Zoltán járműmérnöki MSc (Gépipari, Informatikai és Műszaki Szakközépiskola, Szombathely), Nagy Attila gépészmérnöki BSc (Csány László Közgazdasági Szakközépiskola, Zalaegerszeg), Bodó Gábor gépészmérnöki BSc (Eötvös Loránd Műszaki Középiskola, Kaposvár), Gonda Gellért gépészmérnöki BSc (Budenz József Gimnázium, Budapest), Czibula Levente építőmérnöki BSc (Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium, Esztergom), Horváth Tamás gépészmérnöki BSc (Ipari Szakközépiskola és Gimnázium, Veszprém), Szakállas Gábor villamosmérnöki MSc, PhD hallgató (Bocskai István Gimnázium, Szerencs), Molnár Marianna gazdálkodási és menedzsment BA (Árpád Gimnázium, Tatabánya), Szabó Ádám István járműmérnöki BSc (Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Bonyhád), Kovács Árpád gépészmérnöki BSc (I. Béla Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola, Szekszárd), Szülek Gábor Zoltán járműmérnök BSc (II. Rákóczi Ferenc Gimnázium, Nyíregyháza), Lakatos Richárd gépészmérnöki BSc (Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Középiskola, Győr), Gyukli Zoltán gépészmérnöki BSc (Batsányi János Gimnázium, Tapolca), Ninausz Vince Pál gépészmérnöki BSc (Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium, Budapest).

Oktatók:

Czeglédi Dávid egyetemi tanársegéd, dr. Dogossy Gábor egyetemi docens, Hegedűs Imre labortechnikus, Horváth Ernő kutató, Kőrős Péter tanszéki mérnök, kutató, Lőrincz Illés egyetemi tanársegéd, Orbán Tamás tanszéki mérnök, Polák József egyetemi tanársegéd, Pup Dániel tanszéki mérnök, kutató, Szauter Ferenc egyetemi tanársegéd, Szeli Zoltán egyetemi tanársegéd, kutató, dr. Szénásy István főiskolai docens, dr. Varga Zoltán egyetemi docens.

A csapat támogatói:

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutató Központjának és a Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének támogatásával valósulhatott meg az új versenyjármű fejlesztése, mely a hallgatói csapat és számos oktató együttműködésének eredménye. A Járműipari Kutató Központtal karöltve fő vállalati támogatók voltak: Borsodi Műhely Kft. (a járműhöz szükséges összes főbb gépészeti elemet legyártása), Sáhó Műhely Kft. (a jármű csapat által tervezett alumínium vázának elkészítése), Meshining Engineering Kft. (a karosszéria gyártáselőkészítésének támogatása). Továbbá együttműködők, támogatók (anyagi, tárgyi eszközök): Willisits Engineering, Microdis, Photovolt, Rabomatik, Amari, Tar, Brammer, Pannon Csapágy, Euro Circuits, Loctite, Hélios, Biofan, Novia, IPG.